Sunday 24 March 2013

Sekitar kelayakan Piala Dunia 2014 (Zon Eropah)





Juara dunia, Sepanyol hairan selepas diikat oleh Finland dalam Gijon pada petang Jumaat, keputusan sama mereka itu di halaman sendiri ketika menentang Perancis,dalam bahaya untuk melayakkan diri untuk 2014 Piala Dunia FIFA Brazil menerusi play-off.

Lain-lain keputusan daripada pusingan Eropah termasuk Portugal 3-3 seri di Israel, kemenangan 3-1 Bosnia-Herzegovina ke atas Greece dan England 8-0 di San Marino. Perlawanan hari ke 6 dijadualkan malam Selasa, apabila perhatian tertumpu kepada Perancis-Sepanyol dalam Kumpulan I.

Perlawanan besar
Israel 3-3 Portugal, Kumpulan F,  Stadium Ramat Gan
Gol: Tomer Hemed 24, Eden Ben Basat 40, Nol Gershon 70 (Israel); Bruno Alves 2, Helder Postiga 72, Fabio Coentrao 90 +3 (Portugal)
Portugal ditimpa malang di Israel, pada kedudukan 3-1, minit ke-72  barulah mereka akhirnya bangkit menyelamatkan satu mata yang amat diperlukan pada masa kecederaan, dan - dengan Rusia bergerak ke atas Kumpulan F dengan membenam Ireland Utara pada hari Sabtu - untuk menjamin tempat play-off.

Malam bermula dengan baik untuk Cristiano Ronaldo dan rakan, yang membuka jaringan melalui tandukan Bruno Alves. Tetapi dua serangan tepat dan padu dari Tomer Hemed dan kemudian Eden Ben Basat mengubah perlawanan, sebelum gol diketuai Nol Gershon pada minit ke-70 memberikan Israel apa yang muncul untuk menjadi kedudukan yang sukar diatasi.

Tetapi Lusitanians, digerakkan oleh Ronaldo, membantu Helder Postiga dan Fabio Coentrao untuk gol pada malam itu berusaha untuk mengelakkan kekecewaan.

Permainan lain
Kumpulan A
Croatia 2-0 Serbia
Scotland 1-2 Wales
FYR Macedonia 0-2 Belgium
Croatia muncul sebagai pemenang daripada pertemuan sengit di Balkan jiran Serbia, bermain di hadapan orang ramai yang bersorak, dan kumpulan partisan. Gandingan Mario Mandzukic dan Ivica Olic yang menjaringkan gol dalam perlawanan itu jelas menunjukkan bahawa pasukan tuan rumah menguasai dari awal lagi.

Hasilnya Croatia di puncak dengan 13 mata, tetapi mereka telah lama disaing kembali oleh pasukan yang tidak henti-henti Belgium, yang mengatasi FYR Macedonia gol dari Kevin de Bruyne dan Eden Hazard.

Sementara itu,Scotland, gagal memberikan pengurus baru Gordon Strachan kemenangan pertama dalam saingan, sebagai prestasi buruk di halaman sendiri menyaksikan mereka mengalami kekalahan ketiga kempen ini kepada Wales.

Kumpulan B
Bulgaria 6-0 Malta
Republik Czech 0-3 Denmark
Bulgaria melonjakkan perbezaan gol mereka dengan membenam Malta 6-0, hatrik dari AleksandarTonev dari pasukan Lech Poznan,untuk  penampilan kedua untuk negaranya. Bulgaria kini berada satu mata di belakang Itali,tetapi telah bermain lebih satu perlawanan.

Selain itu, Denmark kembali bersaing dengan kemenangan 3-0 ke atas Republik Czech, kemenangan pertama mereka dalam kempen ini. Republik Czech, sebaliknya, merasai kekalahan buat kali pertama.

Kumpulan C
Austria 6-0 Kepulauan Faroe
Sweden 0-0 Republik Ireland
Kazakhstan 0-3 Jerman
Jerman, yang memperoleh tiga mata meyakinkan di Kazakhstan, mendahului di atas untuk lima mata atas pencabar utama mereka, Sweden, yang terpaksa berpuas hati dengan kebuntuan di halaman sendiri kepada Republik Ireland. Bagaimanapun Jerman telah bermain lebih satu perlawanan daripada Sweden.

Austria selesa dalam perlawanan Faroe di Vienna, dan kekal dalam memburu untuk slot play-off.

Kumpulan D
Andorra 0-2 Turki
Hungary 2-2 Romania
Belanda 3-0 Estonia
Belanda terus berarak ke arah Brazil, kemenangan kelima berturut-turut berbanding Estonia, gol daripada Rafael van der Vaart dan Robin van Persie, kedua-duanya dibantu oleh Daryl Janmaat.

Pertembungan untuk tempat kedua antara Hungary dan Romania di Budapest dijangka hebat, dengan Alexandru Chipciu menyamakan kedudukan pada minit terakhir untuk pelawat.

Kumpulan E
Slovenia 1-2 Iceland
Norway 0-1 Albania
Cyprus-Switzerland (Sabtu)
Iceland, melalui pemain Gylfi Sigurdsson, mencatatkan kejayaan penting di Slovenia, yang kini telah kalah empat daripada lima perlawanan.

Slovenia tidak sendiri dalam keanehan pada hari itu. Satu persembahan hambar Norway melihat mereka tunduk kepada Albania, dengan Hamdi Salihi menjaringkan gol kemenangan. Kedua-dua negara menang sekali gus mengurangkan jurang di Switzerland - yang bermain Cyprus pada hari Sabtu - kepada satu mata.

Kumpulan F
Ireland Utara-Rusia (Ditunda hingga Sabtu kerana salji)
Luxembourg 0-0 Azerbaijan
Kedua-dua pasukan dalam Kumpulan F tidak boleh dipisahkan, dan kedua-duanya masih dalam mencari kemenangan pertama mereka dalam kempen ini.

Kumpulan G
Bosnia-Herzegovina 3-1 Greece
Liechtenstein 1-1 Latvia
Slovakia 1-1 Lithuania
Pertahanan Greece, salah satu yang paling lemah dalam zon kelayakan Eropah sebelum perlawanan mereka di Zenica, bolos akibat tekanan berterusan yang dilancarkan barisan serangan Bosnia-Herzegovina.

Benteng Greece bolos menerusi set-piece dari Bosnia: sepakan percuma Zvjezdan Misimovic berhasil menemui kapten Edin Dzeko, manakala Vedad Ibisevic menjaringkan gol hasil bola muntah penalti. Hasilnya pasukan Safet Susic tiga mata di hadapan Greece, manakala empat lagi pasukan kehilangan mata.

Kumpulan H
Poland 1-3 Ukraine
San Marino 0-8 England
Moldova 0-1 Montenegro
Montenegro di kedudukan teratas dalam Kumpulan H, tetapi bekerja keras untuk menang 1-0 di Moldova, dengan serangan Mirko Vucinic minit ke-78  untuk memperoleh tiga mata.

England, pula, menikmati latihan jaringan di San Marino, Jermain Defoe mencatatkan gol termasuk tujuh pemain lain dengan rekod bersih tanpa bolos.

Poland, dikejutkan oleh gol dari Andriy Yarmolenko dan Oleg Gusev dalam tujuh minit sepak mula mereka dengan Ukraine, melakukan kebangkitan semula sebelum mereka dihukum semula oleh Roman Zozulya sebelum separuh masa.


0 comments: