Sunday 31 March 2013

Barclays PL: Martin O'Neill dipecat



Sunderland malam tadi memecat Martin O'Neill, mengakhiri 16-bulan tugasannya di Stadium of Light.
Paolo di Canio, lagenda West Ham akan menggantikan beliau dengan kontak 2 setengah tahun.

Ellis Short memutuskan lapan perlawanan tanpa kemenangan tidak cukup baik. Ia adalah kali pertama O'Neill telah dipecat dalam kerjayanya dalam 26 tahun sebagai pengurus.

Kekalahan di rumah kepada Manchester United semalam telah meletakkan Sunderland hanya satu mata di atas zon penyingkiran. Mereka sebelum ini telah diturunkan tiga kali dari Liga Perdana dan merasakan dia tidak boleh menolak risiko kemungkinan ke dalam Liga Kejohanan.

O'Neill mahu kuasa yang lebih dalam pasaran pemindahan untuk melabur dalam skuad yang beliau percaya pengukuhan diperlukan untuk menjadi kuat bagi pasukan Liga Perdana.

Beliau menghabiskan £ 30 juta dalam pasaran pemindahan semasa beliau bertanggungjawab di Stadium of Light, namun dia hanya membeli empat pemain dan merasakan terdapat keperluan untuk melabur secara besar-besaran dalam skuad yang diwarisi dari Steve Bruce pada tahun 2011.

Sunderland mengumumkan sembilan hari lalu bahawa mereka telah membuat kerugian sebanyak £ 27 juta. Short telah melabur sebanyak itu menyaksikan pengurus Roy Keane dan Steve Bruce dan dihantar ke pintu keluar di Stadium of Light.

Bagaimanapun, Kevin Killbane bekas pemain Ireland dan kelab itu menyatakan satu kesilapan memecat O'Neill kerana beliau pernah memimpin Aston Villa keluar dari zon penyingkiran ke tangga lima teratas beberapa musim lepas.



0 comments: