Tuesday 26 March 2013

Kelayakan Fifa WC 2014: Fakta Nombor Iniesta & Ribery


Sumber & kredit : FIFA.com

Ketinggian
Iniesta: 1.70 meter
Ribery: 1.70 meter
Pada tahun 2012, sebelum permainan Bayern Munich di Lille dalam Liga Juara UEFA, Ribery meluahkan kepercayaan beliau bahawa kelab Perancis melepaskannya semasa muda kerana dia "terlalu pendek bagi mereka". Mungkin LesDogues menyesali keputusan itu, seperti Ribery mengilhamkan gergasi Jerman kemenangan 1-0 dan 6-1 dalam pertandingan itu. Iniesta tidak pernah mempunyai masalah yang sama di Barcelona - terima kasih kepada Johann Cruyff apabila selepas tahun 1970-an, dia kembali ke Nou Camp sebagai jurulatih dekad yang berikut, dia - walaupun telah dianggap pemain yang tinggi - mengabaikan pemain kerana kekurangan ketinggian mereka. Romario, Sergi, Albert Ferrer, Ivan de la Pena, Deco, Xavi, Iniesta dan Lionel Messi adalah bukti ketinggian bukanlah faktor penghalang.

Gol antarabangsa
Iniesta: 11 dalam 79 penampilan
Ribery: 12 dalam 72 penampilan
"Saya tidak menjaringkan gol yang cukup." Itu adalah jawapan Iniesta bila ditanya apa adalah kelemahan terbesar beliau pada awal kerjayanya. Iniesta telah berubah menjadi pemain tengah menyerang yang bukan sahaja skor gol yang kerap - tetapi gol yang paling penting bagi mereka. Antara yang paling berharga beliau adalah lencongan bola "jam 11" yang memberi Barcelona seri 1-1 di Chelsea dan tempat di Final 2008/09 UEFA Champions League, dan hanya satu gol di Piala Dunia FIFA 2010 Afrika Selatan. Namun,Ribery mempunyai nisbah permainan terbaik untuk negaranya (0,17-0,14 berbanding Iniesta).

2011/12 Bantuan Gol (hanya kelab)
Iniesta: 13 dalam 46 penampilan (0.28 setiap permainan)
Ribery: 26 dalam 50 penampilan (0.52 setiap permainan)
Ribery menewaskan Juan Arango, Shinji Kagawa dan Toni Kroos untuk menamatkan diri sebagai pembantu gol yang teratas di-Bundesliga (20 dalam 32 perlawanan), dan pada UEFA Liga Juara-Juara musim tersebut (5 dalam 14 perlawanan) bersama Karim Benzema, Nicolas Gaitan, Kaka dan Lionel Messi. Manakala Iniesta sembilan dalam La Liga telah mengatasi enam pemain lain - Mesut Ozil, Lionel Messi, Angel di Maria, Jesus Navas, Cristiano Ronaldo dan Dani Alves - ketika dia memberikan hanya satu dalam Liga Juara-Juara.

Kerjaya kelab
Iniesta: 1
Ribery: 7
Barcelona menandatangani  pada usia Iniesta 12 tahun ketika beliau bermain untuk kelab tempatan Albacete dalam kejohanan belia. Dia tidak lupa kelab yang menaikkannya kepada kemasyhuran, pada tahun 2011, beliau meletakkan € 420,000 wang sendiri ke dalam kelab divisen tiga Sepanyol yang bergelut dengan masalah . Ribery menyertai barisan pemuda Lille pada 13 tahun, tetapi, telah dibuang oleh kelab. Beliau mewakili rakan-rakan pasukan rendah dalam liga iaitu Ales dan Brest, sebelum akhirnya melangkah ke dalam Ligue 1 dengan menandatangani untuk Metz pada tahun 2004 pada umur 21 tahun. Ribery segera dibandingkan dengan lagenda kelab Robert Pires, tetapi, tidak bersetuju dengan kontrak baru dengan persembahan beliau , kemudian berpindah ke Galatasaray sebagai pinjaman. Istanbul membuat lbelian tetap untuk € 2 juta, tetapi Ribery tidak kekal lama sebelum ke Marseille pada tahun 2005. Pemain perancang itu bermain dua tahun di Velodrom sebelum berhijrah dengan bayaran € 25juta ke Bayern.

Gelaran  Besar dalam Kerjaya  (tidak termasuk pertandingan permainan sekali )
Iniesta: 15
Ribery: 8
Gelaran pemain Perancis itu hanya ketara di luar Bayern iaitu Piala Turki dia menang dengan Galatasaray pada tahun 2005 - dia menjaringkan gol pembuka dan membantu pemain lain dengan membelasah 5-1 Fenerbahce dalam perlawanan akhir. Iniesta, 28, telah memenangi Piala Dunia, Kejohanan Eropah UEFA dua kali, tiga UEFA Liga Juara-Juara, dua Piala Kelab Piala Dunia dan lima gelaran La Liga.

Rekod Pertembungan
Iniesta: 3 menang, 2 seri, 0 kalah
Ribery: 0 menang, 2 seri, 3 kalah
Ribery menjaringkan gol antarabangsa pertama dalam kemenangan 3-1 ke atas Sepanyol, dalam Pusingan 16  kalah mati di Jerman 2006, tetapi Iniesta adalah pemain pengganti yang tidak digunakan pada hari itu di Hanover. Pemain itu berada di Stade de France untuk perlawanan persahabatan pada 2010, di mana Iniesta membantu gol David Villa dalam kemenangan 2-0. Pemain Sepanyol yang licik itu kemudiannya memainkan peranan penting sebagai La Roja menewaskan Les Bleus 2-0 dalam UEFA EURO 2012 suku akhir, tetapi dendam Ribery berbalas dengan gol Olivier Giroud  ketika seri 1-1 dalam perebutan kelayakan Brazil 2014 . Iniesta membantu Barca membaham pasukan Bayern termasuk Ribery 4-0 dalam perlawanan pertama separuh akhir Liga Juara-Juara 2008/2009. Walaupun begitu, Bayern seri 1-1 dalam perlawanan kedua

Nombor Skuad
Iniesta: 8 untuk Barcelona, ​​6 Sepanyol
Ribery: 7 bagi kedua-dua Bayern Munich dan Perancis
Iniesta memakai jersi No 34 dan No 24 untuk Catalans sebelum mewarisi No8 dari Ludovic Giuly musim 2007/08. Baju kedua adalah Iniesta di FIFA U-20 Piala Dunia UAE 2003 tetapi, kerana ia digunakan oleh Xavi di peringkat antarabangsa, Iniesta menggunakan No 6. Ribery memilih jersi No 10 di Metz, kemudian diberi No 28 di Galatasaray, tetapi memilih No 7 di Marseille dan Bayern. Beliau asalnya memakai No 22  dalam kerjaya beliau di Perancis, tetapi telah memilih No 7.

0 comments: